Båtarna satt fast i isen

Fett läskigt! Båtarna satt typ fast i isen mitt i havet:S  Skulle vara jätterädd om jag var på båten.
Här kan ni läsa mer: 

27 fartyg sitter fast i isen

27 fartyg sitter fast i isen. Foto: Scanpix

Passagerarfärjan Amorella är tillbaka vid kajen i Stockholm, efter att ha suttit fast i isen med nära 950 passagerare ombord. Men 27 fartyg är fortfarande fastfrusna runtom i Östersjön och väntar på hjälp från isbrytare.

Passagerarfärjan Amorella är tillbaka vid kajen i Stockholm, efter att ha suttit fast i isen med nära 950 ombordvarande. Men 27 fartyg sitter fortfarande fastfrusna runtom i Östersjön och väntar på hjälp från isbrytare. Och de kan få vänta länge.

- Vi fick precis loss Regal Star som suttit fast utanför Tjärven. Det krävdes tre isbrytare för att få loss henne, säger Johny Lindvall, ställföreträdande rederichef på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket skickar under förmiddagen isbrytaren Ymer på en rekognosceringstur i området. Efter det tar Sjöfartsverket ställning till om man fortsatt ska avråda rederierna från att gå in i Furusundsleden utanför Kapellskär.

- Just nu avråder vi, men vi kanske kan få isen att flytta sig om vi skär i den och göra leden framkomlig på så vis. Men ser det fortsatt besvärligt ut kommer vi absolut att avråda rederierna från att ta den vägen och att i stället försöka hitta alternativa vägar.

Situationen börjar dock lätta något och väderprognosen ser bättre ut men utanför Sundsvall är det fortfarande problematiskt.

- Att rederierna ger sig ut trots att vi avråder ställer till en massa bekymmer. När vi tog ner den starkare isbrytaren Ymer från Sundsvall för att hjälpa upp situationen kring Kapellskär ledde det till att det blev fartyg stående i isen där istället. Det fartyg som suttit fast längst har suttit sedan i lördags.

Läget i Sundsvall kommer inte att bli bättre innan Ymer är tillbaka, vilket kommer ta en åtta, tio timmar. Sedan dröjer det ett par dygn innan allt är klart där tror Johny Lindvall.

 

Natten till fredagen kom Viking Lines Finlandsfärja Amorella loss där hon suttit fast i isen vid ön Tjärven utanför Kapellskär i Stockholms norra skärgård. Personalen ombord på isbrytaren Ymer, som tagits dit från Sundsvall, och tre andra isbrytare fick loss henne efter cirka två och en halv timme. Arbetet försvårades av hård blåst och is som pressade på, men vid halv sju-tiden på morgonen lade Finlandsfärjan Amorella till i Stockholm.

Viking Line räknar med att färjan ska vara tillbaka i trafik redan i kväll.

- Vi räknar med normal trafik förutsatt att läget är stabilt. Situationen senaste dygnet har varit extrem, men väderleksrapporten framöver ser bättre ut, säger Helena Kneck, informationsansvarig på Viking Line.

Amorella stötte ihop med ett annat fartyg i går i isen men det ledde inte till några skador på fartyget.

- Jag skulle kalla det en beröring snarast. Packisen knuffade fartygen mot varandra. Det var aldrig någon fara och enligt uppgift var det många passagerare som inte ens märkte någonting.

 

Vinterns isbrytarinsatser kan bli en dyr historia. Lindvall har preliminärt räknat ut att notan för Sjöfartsverkets del hamnar på 100 miljoner mer än normalbudgeterade 185 miljoner.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0